lørdag 5. april 2008

Første vårtegn :)

Da er årets planter sådd! 29. mars sådde jeg 20 forskjellige urter og grønnsaker; basilikum, estragon, gressløk, mynte, oregano, persille, rosmarin, timian, salvie, lavendel, ekebladsalat, ruccola, gulrøtter, physalis, cherrytomater, mini-agurker, vårløk, jordbær, hvitløksgress og chili. 31. mars hadde jeg endelig fått tak i noen skjønne, hvite blomsterkasser med håndtak på sidene på, så da sådde jeg sommerblomster :) Jeg skal så kamille, baby leafs (en blanding forskjellig plukksalat) og spinat også, men de skal såes direkte i jorda. Så det blir vel ikke før i mai tenker jeg, når det ikke er fare for nattefrost lenger.

Her har jeg sådd sommerblomstene:




Det er lett å tro at alle planter skal såes likt, men that’s not the case! De fleste spirene mine står på kontoret, der er det sånn passelig varmt og det kommer ikke jord og vann utover hele stua. Jordbærene og agurkene skal ha det varmt og mørkt, så de står på badet. Rosmarinen, lavendelen og ekebladsalaten skal faktisk stå i kjøleskapet to-tre uker! Jeg merker jeg er litt skeptisk, men vi får se… Etter hvert blir plantene satt på soverommet hvor det er litt kjøligere, men fortsatt lyst.





Jeg brukte såjord til alle frøene, bortsett fra blomstene (som fikk balkongjord siden de skal ut på verandaen), og de fleste frøene fikk et jordlag over seg etter å ha blitt lagt i de små pottene i minidrivhuset. De minste frøene ble bare lagt oppå jorda. Det var forresten skikkelig vanskelig å få til et ”tynt lag med jord” over frøene, såjord er ikke akkurat fri for klumper! Jeg trenger en sålder har jeg konkludert med, en slags sil med litt større hull enn en melsil. Når plantene har begynt å spire litt, skal jeg plante de om i litt større potter. Første ompotting skal også skje i såjord, mens andre ompotting og utplanting skjer i balkongjord.





Jeg har aldri prøvd meg på forkultivering før, men det er jo skikkelig morsomt! Allerede etter to dager kom de første spirene; ruccola, miniagurker og hvitløksgresset; og nå som det er seks dager siden har 12 av plantene begynt å spire. Quick wins? :) Noen er fortsatt så små at man bare kan skimte noe grønt, mens andre – for eksempel agurkene – er så høye at jeg lurer på om jeg må binde de opp snart! Noen planter skal visstnok ikke spire før etter 2-4 uker, jeg venter i utålmodighet!





Se så fin min første spire var; ruccolaen!





Og hvitløksgresset begynner å bli ganske høyt :)

Agurkspirene var ganske søte og små i starten, som du kan se - de er ganske mye større allerede! Agurker trenger forresten konstant fuktighet! Jeg kom hjem fra byen i natt, og da hadde jeg ikke vannet agurken siden i går morges – og da lå de lange, tynne stenglene nede… Trenger mye vann stakkars liten! Så jeg har gått løs på alle plantene i dag med sprayflaske, og har lovet å bli flinkere fremover. Godt jeg ikke skal bort på noen helger med det første ;)




Her ser du sommerblomstene på vei opp :)


Og sånn ser hoveddrivhuset ut for øyeblikket!

Jeg har plantet stiklinger også! Jeg har to planter i stua som jeg elsker; Vandrende Jøde (!) og Hjerter på snor (Hjerteranke). Under ser du bilde av fire stiklinger fra jøden, og tre stiklinger fra hjertene. Har ikke prøvd dette før heller, så det er bare å håpe på det beste :D Men se så fine de er i sola:



Ingen kommentarer: